Kapitał ludzki w procesie kształtowania sprawności organizacji

Kapitał ludzki w procesie kształtowania sprawności organizacji

Prace Naukowe Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Sprawne funkcjonowanie współczesnych organizacji związane jest z koniecznością ciągłego dostosowywania się do zmian dokonujących się nieustannie w otoczeniu. W nowych uwarunkowaniach niezbędne jest poszukiwanie takich czynników, które umożliwią osiągnięcie i utrzymanie trwałej przewagi konkurencyjnej. Konieczna jest zatem zmiana hierarchii wartości i głównych założeń przyjętych w organizacjach.

Oprócz zagadnień stanowiących dotychczasowy przedmiot zainteresowania właścicieli i kierownictwa uwaga zarówno teoretyków, jak i praktyków zarządzania koncentruje się na czynnikach niematerialnych, w tym zwłaszcza na kapitale ludzkim. W sprawnej organizacji podejmowane są działania zmierzające do pozyskania osób o cennym dla niej kapitale, a także do korzystania z tego kapitału i kształtowania go w taki sposób, aby przyczyniał się do realizacji zamierzeń strategicznych.

Głównym obszarem dociekań w pracy jest analiza oddziaływania kapitału ludzkiego na sprawność organizacji. W tym celu poszukiwano związków pomiędzy poszczególnymi elementami kapitału ludzkiego organizacji a jej sprawnością w wyodrębnionych obszarach. Relacje te wskazują na znaczenie określonych działań w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim dla osiągania wysokiej sprawności w konkurencyjnym otoczeniu.


Rok wydania2010
Liczba stron177
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-551-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  ROZDZIAŁ I. Teoretyczne aspekty sprawności organizacji     10
  
  1.1. Interpretacja pojęcia sprawność działania     10
  1.2. Dyrektywy sprawnego działania     17
  1.3. Sprawność organizacji gospodarczej     20
  1.4. Kryteria i mierniki sprawności organizacji gospodarczej     24
  1.4.1. Wykorzystanie zasobów organizacji     25
  1.4.2. Obszar finansowy     32
  1.4.3. Obszar rynkowy     36
  1.4.4. Obszar procesów wewnętrznych     39
  1.4.5. Obszar ludzki     40
  
  ROZDZIAŁ II. Kapitał ludzki i jego znaczenie w organizacji     42
  
  2.1. Analiza teoretyczna pojęcia kapitał ludzki     42
  2.2. Elementy składowe kapitału ludzkiego organizacji     50
  2.2.1. Kompetencje     50
  2.2.2. Motywacja uczestników     54
  2.2.3. Istota i wyznaczniki kultury organizacyjnej     57
  2.3. Kapitał ludzki jako determinanta sprawności organizacji     63
  2.3.1. Kompetencje jako czynnik oddziałujący na sprawność organizacji     63
  2.3.2. Motywacja i jej oddziaływanie na osiągane wyniki     65
  2.3.3. Kulturowe uwarunkowania sprawności organizacji     71
  
  ROZDZIAŁ III. Sprawność organizacji uczestniczących w badaniach     75
  
  3.1. Metodyka badań i charakterystyka badanej zbiorowości     75
  3.2. Ocena sprawności organizacji     79
  3.2.1. Stopień wykorzystania zasobów posiadanych przez organizacje     80
  3.2.2. Sprawność w obszarze finansowym     89
  3.2.3. Sprawność w obszarze rynkowym     94
  3.2.4. Sprawność w obszarze procesów wewnętrznych     102
  3.2.5. Sprawność w obszarze ludzkim     104
  
  ROZDZIAŁ IV. Kapitał ludzki w badanych organizacjach     111
  
  4.1. Stan kompetencji na stanowiskach kluczowych     111
  4.2. Analiza motywacji respondentów     117
  4.3. Analiza kultury organizacyjnej     139
  4.4. Ustalenie i interpretacja relacji między kapitałem ludzkim organizacji i ich sprawnością     145
  4.4.1. Relacje między kapitałem ludzkim organizacji a sprawnością w obszarze finansowym     145
  4.4.2. Relacje między kapitałem ludzkim organizacji a sprawnością w obszarze rynkowym     146
  4.4.3. Relacje między kapitałem ludzkim organizacji a sprawnością w obszarze procesów wewnętrznych     150
  4.4.4. Relacje między kapitałem ludzkim organizacji a sprawnością w obszarze ludzkim     152
  4.5. Podsumowanie badań     156
  
  Uwagi końcowe     161
  
  Literatura     166
  
  Spis rysunków, wykresów i tabel     176
RozwińZwiń